Concurrentieanalyse

  • Een concurrentieanalyse is in verschillende situaties handig om te doen. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe website gaat optuigen of een landingspagina gaat optimaliseren. Door het bestuderen van je concurrenten kun je leren hoe je je kunt onderscheiden.

    Door je onderstaande vragen te laten beantwoorden wil ik je helpen om een beeld te krijgen van je concurrentie. Zo kun je er ook achter komen waar er voor jou kansen liggen.

  • Wie zijn je drie belangrijkste concurrenten en waarom? Bijvoorbeeld omdat ze in dezelfde stad werken, dezelfde doelgroep bedienen, het meest bekend zijn.

    Klik op het + teken om een concurrent toe te voegen.
    ConcurrentWaarom? 
  • Maak een lijstje van sterke en zwakke punten van elke concurrent. Zo zie je waar nog mogelijkheden liggen ten opzichte van je concurrentie.

    Klik op het + teken om een concurrent toe te voegen.
    KenmerkConcurrent 1Concurrent 2Concurrent 3 

  • Voorbeeld van een 'Sterke en zwakke punten' tabel
    Kenmerk Concurrent 1 Concurrent 2 Concurrent 3
    Prijs ++ - -
    Aanbod -- ++ --
    Kwaliteit + ++ +
    Service - ++ +
    Locatie -- ++ --
    Bekendheid -- ++ +


    Aan de tabel kun je zien op welke kenmerken je nog kunt concurreren. Er is bijvoorbeeld geen concurrent die zowel op 'prijs' als op 'service' uitstekend scoort.
  • Hoe ga je je onderscheiden van je concurrentie? Gebruik de 'Sterke en zwakke punten' tabel om ideeën op te doen en beschrijf hieronder hoe je denkt je te kunnen onderscheiden.
  • Waarom zou je doelgroep voor jou kiezen en niet voor een concurrent?
  • Waarom zou je doelgroep juist niet voor je kiezen juist wel voor een concurrent?
  • Kun je een aantal dingen opnoemen die je goed vind aan de manier waarop je concurrenten zich online presenteren?
  • Kun je een aantal dingen opnoemen die je niet goed vind aan de manier waarop je concurrenten zich online presenteren?
  • Hebben we samen de Quickstart of Kickstart doorlopen? Vul dan je e-mailadres in en klik op ‘Verstuur mijn concurrentieanalyse’ om jezelf en ook mij je concurrentieanalyse te e-mailen. Dat helpt mij weer om je beter van dienst te kunnen zijn met je project.