Conversiedoelen

  • Conversie is de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, het invullen van een contactformulier, een offerteaanvraag, het downloaden van een whitepaper, etc.

    Conversiedoelen zijn acties op je website die in lijn zijn met je KPI’s. Als we samen de Quickstart of Kickstart doorlopen hebben, dan heb je nagedacht over je KPI’s. Is één van je KPI's bijvoorbeeld 'het aantal nieuwe klanten'? Dan is een offerteaanvraag via je website een conversiedoel gericht op die KPI. Want: het doel is natuurlijk om met die offerteaanvraag een nieuwe klant binnen te halen.

    Voorbeelden van conversiedoelen:

    • brochure of whitepaper aanvraag
    • inschrijving nieuwsbrief
    • ingevuld contactformulier verstuurd
    • connectie via social media
    • reactie op blogbericht
    • contact aanvraag of afspraak
    • offerteaanvraag
    • informatieaanvraag
    • aangemaakte webshop account
    • producten in winkelmandje
    • aankoop via webshop

  • Pak je KPI's er bij. Formuleer één doel (het hoofddoel) dat op je website te behalen moet zijn. Als bezoekers één ding op je website moeten kunnen doen, wat is dat dan? Stel dat er niet meer budget is dan voor dit ene ding, dan is het wel belangrijk om te weten wat de prioriteit heeft!

    Het hoofddoel van mijn website is:
  • Heb je inspiratie? Formuleer dan nog twee doelen die naast je hoofddoel op je website te behalen moeten zijn:

    Het tweede doel van mijn website is:
  • Het derde doel van mijn website is:
  • Nu we gedefinieerd hebben wat de website moet kunnen doen gaan we bepalen wanneer we vinden dat dit succesvol is. Hoe ziet succes er voor jou uit? Wat voor effect moet de website hebben? 20% meer verkopen? 12 aanvragen per jaar? 500 bezoekers per maand die minimaal 3 minuten op de website verblijven waarvan 10% de whitepaper download?

    Een succesvolle website betekent voor mij minimaal:
  • Hebben we samen de Quickstart of Kickstart doorlopen? Vul dan je e-mailadres in en klik op ‘Verstuur mijn conversiedoelen’ om jezelf en ook mij je conversiedoelen te e-mailen. Dat helpt mij weer om je beter van dienst te kunnen zijn met je project.