Menno Fink - Opper Webfixer Producten, diensten, doelen en doelgroepen - daar begint het mee. Stap 1 van 4 25% Kickstart - Producten en Diensten Het Kickstart proces is een zoektocht naar antwoorden op hele belangrijke vragen. Deze antwoorden gaan een blauwdruk en een naslagwerk vormen waar je later heel veel voordeel uit kan halen. Zonder een goed doorlopen ontdekkingstocht tast je in het duister als het gaat om je producten, diensten, doelen en doelgroepen. Als we gaan samenwerken dan is het doorlopen van de Kickstart een voorwaarde. Maar ook als we niet gaan samenwerken raad ik je aan om het te doen. Je zal er geen spijt van krijgen. Ga er voor zitten Het doorlopen van het Kickstart proces kost tijd en energie. Ik raad je aan om hier wat tijd voor vrij te maken. Als je het goed wil doen dan ben je al snel een uurtje of twee kwijt. Je zal je hersens moeten kraken, dus pak er een extra sterke bak koffie bij! Dit is misschien wel de belangrijkste investering in je onderneming die je op dit moment kunt doen. Het is moeilijk om te overdrijven hoe waardevol dit kan zijn en hoe belangrijk het is. Dus ga aan de slag! Zullen we beginnen? Vind de pijn We gaan op zoek naar de pijnpunten waar je met je onderneming tegenaan loopt. Waar wringt het? Waar kan het beter? Wat zou je anders willen zien? Hou je antwoorden voor nu nog even kort en bondig. ...Waar loop je tegenaan als ondernemer? Wat zou er beter kunnen m.b.t. je website?Wat kost jou of je personeel te veel tijd?Op welke gebieden zou je willen groeien als onderneming? Waar zou je meer van willen?Heb je ideeën over hoe je dit zou willen aanpakken? Producten en dienstenWe gaan proberen helder te krijgen wat jou of je onderneming onderscheidt van anderen en wat voor effect dit heeft op je producten en diensten. Dit kan waardevolle informatie opleveren die we kunnen gebruiken om je onderneming beter in de markt te zetten.Wat doe je?Kun je in één zin uitleggen wat jij of je onderneming doet? Wat zijn je KPI's?KPI's zijn meetbare doelen. Met KPI’s kun je de prestaties van je onderneming analyseren. Je kunt aan je KPI’s aflezen of je op koers ligt voor je doelstellingen. Voorbeeld: Je hoofddoel (lange termijn) is 'groei’. Je jaardoel is: '100 nieuwe klanten binnen halen'. Eén KPI voor dat jaar is dus 'het aantal nieuwe klanten'. Meer informatie over KPI's? Kritieke prestatie-indicator - Wikipedia Waarom is dit belangrijk? Omdat ik je doelen en KPI's meetbaar wil maken zodat we zien wat onze gezamenlijke inspanning oplevert en zodat we indien nodig kunnen bijsturen of nieuwe doelen kunnen bepalen.Huidige situatieWat zijn je belangrijkste inkomstenbronnen?Bijvoorbeeld: lidmaatschappen, specifieke producten, diensten, etcHoe lang blijft een klant gemiddeld aan je verbonden?Dit zal voor je verschillende producten en diensten anders zijn.Heb je enig idee wat je zou kunnen of willen uitgeven aan het binnenhalen van één klant?Bijvoorbeeld €50,- voor een abonnement of 5% per product.Wat heb je te bieden? Je weet wat je producten of diensten zijn. Maar hoe kun je dit specifieker maken waardoor je meer kans van slagen hebt? Passie en competenties Ideaal gezien doe je iets waar je goed in bent en waar je passie voor hebt. Er alleen 'geld mee verdienen' is voor de lange termijn namelijk niet motiverend genoeg. Ik wil graag wat meer weten over je passies en waar je goed in bent.Waar ben je het meest gepassioneerd over?Waar haal je het meeste plezier uit?Waar ben je goed in?Waarvan vinden anderen dat je er goed in bent?De kanteling Wanneer je hetgeen dat je doet, waar je goed in bent en waar je passie voor hebt 'kantelt' creëer je een mogelijkheid om een 'ander verhaal' te vertellen. Je maakt het daarmee makkelijker voor je doelgroep om het 'over je te hebben' en je maakt het makkelijker voor jezelf om hetgeen dat je doet te omschrijven. Kantel door in te zoomen Zoom in, maak je doelgroep kleiner. Elke internet marketeer blogt bijvoorbeeld over 'content marketing', maar wie blogt er specifiek over content marketing voor makelaars, artiesten of tandartsen? Je moet niet bang zijn om klanten mis te lopen door in te zoomen. Je kunt nog steeds zaken doen met andere klanten, maar het wordt steeds belangrijker om je marketing te richten op een specifieke doelgroep. Je doelgroep is hierdoor veel eerder geneigd om je serieus te nemen en je als autoriteit op jouw kennisgebied te zien.Waarop kun jij inzoomen?Drie productenKun je de drie belangrijkste producten of diensten opschrijven die je aanbiedt of zou willen aanbieden, bijvoorbeeld: website ontwikkeling online marketing diensten hosting en onderhoud Resultaten en uitkomsten: wat breng je teweeg? Het is belangrijk om na te denken over wat jouw producten of diensten moeten opleveren voor je doelgroep. Hier kun je namelijk op gaan sturen. Als je dit niet doet, loop je de kans weinig indruk te maken bij je doelgroep. Als je goed onder woorden kunt brengen wat je je doelgroep precies te bieden hebt dan kun je het ook beter aan ze verkopen.Wat voor resultaat moet wat je aanbiedt opleveren voor je doelgroep?Voorbeelden: Schoenmaker: een kwalitatief hoogstaande schoenreparatieservice - goede prijs/kwaliteit Coach: vooruitgang in het vakgebied bij de student Online T-shirt winkel: kunnen vinden van de producten die de bezoeker zoekt en soepel kunnen kopen In welke behoefte moeten je producten voorzien?Voorbeelden: Schoenmaker: de reparatie van schoenen Coach: behoefte naar kennis Online T-shirt winkel: het online kunnen kopen van een geschikt t-shirt Welk probleem los je op? Waarom maakt je doelgroep gebruik van je producten of diensten?Voorbeelden: Schoenmaker: er moet een schoen gerepareerd (want anders moet er wellicht een nieuwe gekocht worden Coach: er is iemand nodig die aan kennisoverdracht doet op een bepaald vakgebied Online T-shirt winkel: de bezoeker heeft een t-shirt nodig Waarom zou je doelgroep geen gebruik maken van je producten of diensten?Bijvoorbeeld: ze kennen al iemand die dit doet waar ze vertrouwd mee zijn het is niet 100% duidelijk wat je precies doet en hoe je dit doet je bent niet de juiste persoon/het juiste bedrijf voor de klus, want... Hoe helpt je product, service of organisatie je doelgroep om hun doelen te bereiken?Op welke manier is dit uniek of beter dan wat er al te krijgen is?Waarmee ga je meerwaarde bieden?Maak een lijst van de kenmerken van elk product of elke dienst. Bedenk voor elk kenmerk tenminste één voordeel. Hoe? Stel jezelf bij elk kenmerk de vraag: "Nou en? Waarom is dat belangrijk voor je doelgroep?" Voorbeelden: Product: tuin winterklaar maken Kenmerk: klant krijgt een handleidinkje mee voor de winter Voordeel voor de klant: klant leert bij en voelt zich ondersteund Product: dagelijkse website backups Kenmerk: er worden automatisch dagelijks backups van je website gemaakt Voordeel voor de klant: mocht er iets mis gaan dan is met één druk op de knop en backup van maximaal 24 uur oud terug te zetten Product: nieuwsbrief met relevante artikelen voor je doelgroep Kenmerk: relevante artikelen in je mailbox Voordeel voor de klant: klant hoeft zelf geen onderzoek te doen en hoeft minder te lezen om op de hoogte te blijven omdat jij de voorselectie al gedaan hebt Product/dienstKenmerkVoordeel Welke van de hierboven genoemde kenmerken en voordelen zorgen er voor dat jij je kunt onderscheiden van je concurrentie?Kun je je producten en diensten ook echt leveren? Kun je je beloftes waarmaken?Hoe ga je je producten en diensten leveren? Heb je hier kennis en ervaring in?Hoe kun je je producten en diensten zo efficiënt mogelijk leveren? Tijd is geld!Welke trends zijn er op dit moment gaande of zouden er in de toekomst kunnen plaatsvinden die een effect kunnen hebben op je onderneming en je producten en diensten?Aanvullende dienstenZijn er aanvullende producten of diensten die je kunt leveren die geen grote hoeveelheden van je tijd kosten maar wel kunnen zorgen voor meer inkomsten? Door deze extra inkomsten kun je bijvoorbeeld investeren in betere service voor je doelgroep. Gefeliciteerd! Dat was even door bikkelen, maar je bent er doorheen. Bijna. Eigenlijk ben je op de helft... Sorry. Maar ik vind dat je even een pauze moet nemen. Ga desnoods morgen verder, maar gun je hoofd even wat rust. Vul je e-mailadres in en klik hieronder op 'Verzenden' om je ingevulde formulier te ontvangen en de link naar het tweede deel. Gezondheidstip: ga niet meteen verder met deel twee, maar pak op z'n minst een kwartiertje pauze!E-mailadres*